torstai 25. heinäkuuta 2019

Puhelimet, Internet, pelaaminen, tietotekniikka lastenkirjoissa





Digitaalisten laitteiden käyttö on tullut pysyvästi lasten arkeen. Aihepiiri on löytänyt tiensä fiktiiviseen lastenkirjallisuuteen. Kirjat ottavat myös kantaa älylaitteiden, internetin ja pelien käyttöön.

Onni-poika tykkää pelata
Sanna Sanna Pelliccioni (Minerva 2015) 

Onni-poka on sairaana ja saa luvan pelata tietokonepelejä. Myös isä innostuu ja koukuttuu peliin.

Nettipelaaminen askarruttaa monia vanhempia. Onni-kirja asettuu sille kannalle, että lapselle määritellään tietty peliaika ja että vanhempien on syytä tutustua tietokonepelien sisältöön.

Mauri ja vähä-älypuhelin
Veera Salmi (Otava 2015)

Mauri kaipaa Egyptiin muuttanutta kaveriaan Bashiria. Ja toivoo saavansa älypuhelimen ”kun kaikilla muillakin on”. Lapsen mielikuvitus korvaa puutteen: Maurin vanha nokia muuttuu yöllä älypuhelimeksi. Kirja antaa viestin, ettei mobiililaite ole tuiki tarpeellinen lapsen elämässä. Ystävyys ja leikkit vievät voiton.

Talvikkija ensimmäinen älypuhelin
Riina Katajavuori, kuvitus Liisa Kallio (Karisto 2019)

Talvikki saa puhelimen, opettelee sen hienouksia, tekstareita ja muita ominaisuuksia. Puhelinta käytetään kaverin kanssa tanssivideoiden kuvaamiseen. Tarinasta käy ilmi, että Talvikilla on muitakin hyviä harrastuksia.


Vesta-Linnea ja kaverit
Tove Appelgren, kuvittanut Salla Savolainen (Tammi 2019)

Puhelimet vaikuttavat lasten ihmissuhteisiin. On kamalaa, kun kaveri ei vastaa viesteihin. Tekstarin odottelu vie Vesta-Linnean keskittymiskyvyn. Hän ei halua enää leikkiä parhaan ystävänsä kanssa. Kun viesti lopulta saapuu, se aiheuttaakin pahaa mieltä. Tuossa vaiheessa päähenkilömme tajuaa todellisen ystävyyden arvon. 

Supermarsu ja kavala koodi 
Paula Noronen, kuvitus Terese Nast (Tammi 2019)

Uusimmassa Supermarsu-kirjassa pelaaminen on juonen keskeinen elementti. 

Salaperäinen Anteron tähti -peli on koukuttanut kaikki ihmiset, opettajatkin. Äiti ei anna Emilian ladata peliä vaan tarjoaa vaihtoehdoksi perinneleikkejä. 

Emilia ja Jättiläismarsu yrittävät keksiä keinoja yleisen pelihimon hillitsemiseksi. He saavat selville, että kaiken takana on koulukiusaaja Rasva-Anteron perhe. Apuun tulee älykäs luokkakaveri Simo, joka kehittää paremman pelin. Simon fiksuus perustuu kirjojen lukemiseen. Siis hyvää mainosta kirjoille. Ei sen enempää juonenpaljastuksia!

Oposumi ja sata tykkäystä
Johanna Venho, kuvitus Emmi Jormalainen (WSOY 2019)

Paju-tytön lemmikki räppäävä Opossumi on ryhtynyt videobloggaamaan. Hän yrittää saada seuraajia liiankin innokkaasti. Opossumi saa kokea, etteivät kaikki kommentoi blogia kivasti.

Perhe matkustaa kylpylälomalle Pärnuun. Mukana on Pajun paras kaveri Roosa. Tytöt ovat olleet riidoissa keskenään. Kaverisuhteiden mutkat selviävät paremmin puhumalla kuin tekstiviesteillä. Huumoripilleri Opossumi saa roolin bändin solistina, Roosan koiralle syntyy pentuja ja lopussa on yllätyshäätkin!


Reuhurinne Nettitaidot 

Elli Mäkelä kuvitus Jii Riikonen (Otava 2017)

Tämä kirja on täyttä digiasiaa. Reuhurinteen koulussa on nettitaitopäivä. Pikkis, Möly ja Tötterö perehtyvät Internetiiin, älypuhelimiiin, tiedonhaukuun ja turvalliseen netin käyttöön. Hauskasti kirjoitetussa kirjassa sattuu tietysti kommelluksia.



Hello Ruby Matka tieokoneeseen
Linda Liukas (Otava 2016)

Linda Liukas on tehnyt uraauurtavaa työtä
tietokoneisiin ja ohjelmointiin keskittyvällä Hello Ruby -sarjalla. Tässä kirjassa on satu, jossa Ruby sukeltaa koneen sisälle kuin Liisa Ihmemaahan. Tutuksi tulevat keskeiset tietokoneen osat ja tärkeimmät käsitteet sekä tietotekniikan toimintaperiaatteet. Mukana on paljon harjoituksia ja askarreltava tietokone.

Mummo ja lapset eivät olleet aikaisemmin tutustuneet kirjasarjaan. Lapsista kokemus oli osin haastava mutta toi uutta tietoa digitaalisista ilmiöistä. 


Guinness World Records Gamers Edition 2019 
(Sanoma Media 2019)


Ennätysen kirja on avaa kurkistusluukun pelien ihmeelliseen maailmaan: fantasiaa, maailmanrakennusta, räiskinttää, taistelupelejä.







Pokemon Go: Pelaajan kirja

Ivy St. Ive (Readme 2016)

Yksittäisiin mobiilipeleihin keskittyviä oppaita löytyy eniten Pokemon-osastolta.

Kirjastoista voi lainata konsoli- ja lautapelejä, joistakin myös pelivälineitä.


Tietoa vanhemmille


Kuinka kasvattaa diginatiivi Satu Irisvik & Jenni Utriainen (S&S 2017)

Monipuolinen kirja käy läpi pelaamista (myös oppimispelejä), lastenohjelmien ja viedeoiden katsomista, lapsen ensimmäistä puhelinta. 


Otsikot kuten Älylaitteet ovat osa elämääsi - halusit tai et ja Kellon sijaan kasvatusta kertovat oppaan ennakkoluulottomasta lähestymistavasta aiheeseen. Kirja korostaa aikuisen mukana oloa ja yhdessä sisältöihin tutustumista digiviidakon poluilla.


https://pelikasvatus.fi/index.php/ajankohtaista/30-digitaalinen-pelaaminen

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/05/03/digitreenit-nain-teet-lapsesi-alypuhelimen-kaytosta-turvallisempaa

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/190282

3 kommenttia:

  1. Oletpa löytänyt kiinnostavan valikoiman kirjoja.
    Viisivuotias tyttäreni ei ole vielä joutunut pelien ja laitteiden maailmaan, koska painotamme voimakkaasti kirjoja. Mutta kun asia tulee ajankohtaiseksi, käytämme varmasti näitä kirjoja apuna keskustellessamme asiasta.
    Vanhemmille suosittelen Satu Irisvikin ja Jenni Utriaisen kirjaa "Kuinka kasvattaa diginatiivi" (S&S 2017). Löysin sen äskettäin alennusmyynnistä ja se tuntuu olevan täynnä painavaa asiaa.

    VastaaPoista
  2. Kiitos, Kati kommentistasi! Lisäänkin tuon kirjan blogiin. :)

    VastaaPoista
  3. Hei mummo! Laittaisitko minulle sähköpostia, en löytänyt sähköpostiosoitetta josta sinut voisi saada kiinni! :-)

    Terkuin Suvi Laukkanen (suvi piste laukkanen at avain.net)

    VastaaPoista